Ostatnia aktualizacja:
22.03.2025
LICZBA ODSŁON:
Liczba osób
tylko dziś:
Osoby on-line:     
 

Archiwum


20.12.2024-12.01.2025 - Komunikacja miejska, podmiejska oraz gminna w okresie świątecznym i noworocznym

   SŁOWA KLUCZOWE
ferie świąteczne

W okresie okołoświątecznym i noworocznym, radomski PTZ będzie funkcjonował w nieco zmienionej formie. Zestawienie zmian w kursowaniu pokazano w poniższej tabeli (legenda poniżej). "Pytajniki" (?) dotyczą linii funkcjonujących na podstawie dofinansowania z FRPA (na dziś brak danych, co dalej z ich funkcjonowaniem).

20.12.24-12.01.25 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Znaczenie wszystkich pogrubionych symboli jest opisane pod tabelą. Symbole pozbawione pogrubienia oznacza kursowanie z pewnymi ograniczeniami. Poniżej ich zestawienie.


16.12.2024 - Uruchomienie Mazowieckich Linii Dowozowych

   SŁOWA KLUCZOWE
MLD, KM, FRPA, LK8, LK22, linia M I, linia M II, linia M III, Skrzyńsko, Przysucha, Borkowice, Chlewiska, Szydłowiec, Sadek, Przytyk, Wieniawa, Omięcin, Orońsko, Ruda Wielka

Jeszcze w 2022 r. powstał pomysł utworzenia autobusowych linii poprzecznych względem linii kolejowych przebiegających na terenie woj. mazowieckiego, które miałyby wypełnić "białe plamy" w PTZ (czyli obszary wykluczenia komunikacyjnego) i jednocześnie zapewnić dowóz do poc. os. KM. Przeprowadzono konsultacje z lokalnymi JST, nawet podano wówczas propozycje przebiegu tras tych linii. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zaplanował uruchomienie 10 pilotażowych połączeń autobusowych, które miałyby dowozić pasażerów do stacji kolejowych i p.o. PKP wokół miast powiatowych. Wytypowano 3 regiony wykluczenia transportowego w woj. mazowieckim: północno-wschodni (4 linie - D I, D II, D III i D IV), północno-zachodni (3 linie - P I, P II i P III) oraz nasz region, tj. południowo-zachodni (3 linie - M I, M II i M III):
D I: Sokołów Podlaski - Kostki - Dybów - Kosów Lacki - Treblinka - Małkinia Górna PKP;
D II: Ceranów - Kosów Lacki - Treblinka - Małkinia Górna PKP;
D III: Węgrów - Liw - Grębków - Trzebucza - Milew - Mroczki - Kałuszyn - Mrozy PKP;
D IV: Liw - Grębków - Gałki - Sionna - Mingosy - Kotuń PKP;
P I: Żuromin - Poniatowo - Lutocin - Łukomie - Babiec Piaseczny - Sierpc PKP;
P II: Żuromin - Chamsk - Sadłowo - Bieżuń - Rościszewo - Sierpc PKP;
P III: Żuromin - Zielona - Kuczbork - Lipowiec Kościelny - Turza - Mława PKP;
M I: Skrzyńsko (LK22) - Przysucha - Chlewiska - Szydłowiec PKP (LK8);
M II: Przytyk - Wrzos - Potkanna - Domaniów - Brudnów - Wieniawa PKP (LK22);
M III: Omięcin - Zaborowie - Łaziska - Orońsko - Helenów - Ruda Wielka PKP (LK8).

We wrześniu br. rozstrzygnięto przetarg na obsługę MLD. Operatorem na wszystkich ww. liniach została firma PKS Bodzentyn sp. z o.o. (z Bogucic Drugich, gm. Pińczów). Firma ta pokonała m.in. firmy: Robert Opara - Przewóz Osób oraz ReloBus Transport Polska. W poniedziałek - 16. grudnia - po wprowadzeniu nowego SRJP, zostały uruchomione linie z subregionu radomskiego, tj. M I, M II i M III. Wszystkie kursują tylko w dni robocze.

Mazowieckie Linie Dowozowe jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Trasa MLD M I przebiega ze Skrzyńska (gm. Przysucha, pow. przysuski) do Sadka (gm. Szydłowiec, pow. szydłowiecki) przez: Przysuchę, Ruszkowice, Borkowice, Radestów, Ninków, Rzuców (gm. Borkowice, pow. przysuski), Chlewiska, Pawłów (gm. Chlewiska, pow. szydłowiecki) i Szydłowiec. Rozkładowy czas przejazdu wynosi 45 min. Odjazdy:
- ze Skrzyńska o 5:42, 6:53, 14:53 i 16:11;
- z Sadka o 7:12, 8:25, 16:32 i 17:28.


Odwołania w przetargu MZDiK na pakiet linii miejskich

   SŁOWA KLUCZOWE
przetarg, Michalczewski, Irex-4, DLA, linia 2, linia 5, linia 6, linia 8, linia 13, linia 22, linia 25, linia 26, MZDiK, odwołania

Trwa przetarg MZDiK na pakiet ośmiu linii miejskich na kolejny 10-letni okres świadczenia usług przewozowych. Otwarcie ofert ma nastąpić już 8 stycznia 2025 r., jednak zanim pożegnamy na radomskich ulicach "polskie bociany" (Autosany Sancity M12LF), do KIO wpłynęło sporo odwołań w związku z postanowieniami SWZ. Jak dotychczas, do przetargu zgłosiły się firmy: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BP Tour Regio Piotr Brewczak sp. z o.o. (z Lublina), PKS Gostynin sp. z o.o. (Grupa PKS Grodzisk Mazowiecki), Mobilis sp. z o.o. (z Mościck, gm. Izabelin, woj. mazowieckie, należący do izraelskiego koncernu transportowego Egged Holding, największego przewoźnika w Izraelu) oraz ReloBus Transport Polska sp. z o.o. (z Torunia, d. Arriva Bus Transport Polska należąca do DB AG, d. Veolia Transport Polska, d. Connex). Te dwie ostatnie zapisały się w historii polskiej komunikacji regionalnej i lokalnej przejęciami, a później likwidacjami kilkunastu PKS-ów.

Autosan Sancity M12LF #415 (Michalczewski) na linii 5 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

BP Tour Regio ma następujące zastrzeżenia:
- ukształtowanie warunków postępowania w sposób naruszający zasadę proporcjonalności do przedmiotu zamówienia - ustalenie w SWZ warunku w odniesieniu do sytuacji finansowej na zawyżonym poziomie oraz warunku zdolności technicznej w zakresie dostępnych pojazdów w celu wykonania zamówienia;
- ukształtowanie projektowanych postanowień umowy w zakresie waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w sposób nieprawidłowy i niejednoznaczny;
- ukształtowanie postanowień umowy dotyczących prawa zamawiającego do rozwiązania umowy oraz obciążenia wykonawcy karami umownymi w sposób sprzeczny z przepisami.


Przetarg MZDiK na pakiet linii miejskich

   SŁOWA KLUCZOWE
przetarg, Michalczewski, Irex-4, DLA, linia 2, linia 5, linia 6, linia 8, linia 13, linia 22, linia 25, linia 26, MZDiK

Zbliża się nieuchronnie koniec obecnego - 10-letniego - okresu świadczenia usług przewozowych operatorów: DLA i Irex-4 (w konsorcjum z firmą Meteor, w 2026 r.) oraz Michalczewski (w 2027 r.). Przypomnijmy...

Na początku tego okresu Michalczewski obsługiwał linie 1, 2, 5, 6 i 26. Po "elektryfikacji" linii 1, linię tę przejęło 1 lutego 2020 r. MPK Radom, w zamian Michalczewski otrzymał linie 22 i 25. Tą drugą obsługiwał do 1 września 2023 r. (z uwagi na braki kadrowe wśród kierowców), ponownie tę linię obsługuje od 30 maja br., jednak w ograniczonym zakresie (wybrane zadania). Na tej linii pojawiły się bowiem brygady MPK oraz Irex-4. Michalczewski obsługuje co roku linie cmentarne C4 (6 brygad) i C9 (4 brygady) (tą pierwszą zmieniono w 2024 r. na C12) oraz wspomaga w tym czasie - na wybranych zadaniach - linię 13 (7 brygad). Praca przewozowa wykonywana jest - wybranymi w przetargu - niskopodłogowymi, klimatyzowanymi autobusami spalinowymi Autosan Sancity M12LF w liczbie 27 szt. + 1 rezerwa (#401-#427 + #428). Wozy te regularnie pojawiają się na terenach podmiejskich na liniach 5 (gm. Kowala, gm. Wolanów - tylko przelotowo, tj. bez zatrzymania), 6 (gm. Zakrzew) i 26 (gm. Zakrzew i gm. Jedlnia-Letnisko, od stycznia 2022 r. obsługuje również m. Jedlnia-Letnisko). W związku z "okrojeniem" powszedniego rozkładu jazdy, część wozów wykonuje służbę na komercyjnej, podmiejskiej linii A (gm. Jedlińsk).

Autosan M12LF #414 (Michalczewski) na linii 6 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Na początku tego okresu DLA obsługiwały linię 3 i 13 (część zadań). Po "elektryfikacji" linii 3, linię tę przejęło 19 stycznia 2019 r. MPK Radom, w zamian DLA otrzymały linię 11. Od 5 września 2022 r. wozy DLA wykonują służbę na dwóch wybranych brygadach szczytowych linii 18. Od roku 2024 wóz DLA pełni służbę na linii zastępczej Z21 (1 brygada). Praca przewozowa wykonywana jest - wybranymi w przetargu - niskopodłogowymi, klimatyzowanymi autobusami spalinowymi SU 12 IV w liczbie 12 szt. (#612-#623) + 2 wozy rezerwowe SU 12 I (#624-625). Wozy te regularnie pojawiają się od 5 września 2022 r. na terenach podmiejskich na linii 18 (gm. Jastrzębia). W związku z "okrojeniem" powszedniego rozkładu jazdy, część wozów wykonuje służbę w innych polskich miastach.


Zmierzch autobusów spalinowych w komunikacji miejskiej

   SŁOWA KLUCZOWE
tabor miejski, elektrobusy, ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Stało się. W piątek - 13. grudnia - obecny Prezydent III RP podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. 4. grudnia ustawę przyjął Senat RP bez poprawek. Wcześniej, bo 22. października RM przyjęła projekt tejże ustawy, przeciw której była IGKM. Wszystko zaczęło się jeszcze 14. sierpnia, gdy MKiŚ zaprosił do szybkich konsultacji nad projektem ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który był przygotowany w związku z realizacją "kamieni milowych" Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), wprowadza istotne zmiany w zakresie rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Polsce, szczególnie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Projekt ten był rozpatrywany przez Zespół ds. Energii, Klimatu i Środowiska KWRiST w dniu 22. sierpnia br.

Według KPRM projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. "Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu". W komunikacie podkreślono, że efektem nowych przepisów będzie poprawa jakości powietrza. Chodzi także o zmniejszenie hałasu, szczególnie uciążliwego w dużych miastach. Według autorów projektu proponowane rozwiązania mają przełożyć się na wzrost jakości życia Polaków.

Jak podaje PAP: szacuje się, że w 2019 r. odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego PM2,5 w powietrzu". KPRM zwróciła uwagę, że podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli NOx, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12%), udarów mózgu (o 16%), zatorowości płucnej (o 18%) oraz migotania przedsionków serca (o 24%).

Czym ta nowela skutkuje i od kiedy? Jak czytamy w serwisie RP (gov.pl)...


Planowane zmiany w sieci komunikacji miejskiej

   SŁOWA KLUCZOWE
tabor miejski, elektrobusy, MPK, m.n.p.p. Radom, plan na lata 2022-2030

Czekając na kolejne ruchy (ogłoszenia, nabory, przetargi) pochylimy się nad dokumentem, który na zlecenie miasta Radom wykonał w 2021 r. Pan Marcin Gromadzki z PTC. Dokument pt. "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miasta Radomia na lata 2022-2030" jest załącznikiem nr 1 do Zarządzenia nr 2950/2021 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 5 listopada 2021 r. ws. przeprowadzenia konsultacji społecznych na terenie miasta Radomia w celu zebrania propozycji, uwag i wniosków do projektu aktualizacji dokumentu pod tym samym tytułem.

Dokument zawiera 179 stron, w którym znajdziemy:
- cel główny planu zrównoważonego PTZ na terenie ROF;
- cele uzupełniające;
- cele szczegółowe (w tym m.in. określenie linii komunikacyjnych, na których przewidywane jest wykorzystanie pojazdów zeroemisyjnych oraz terminu rozpoczęcia ich użytkowania);
- definicje haseł zawartych w dokumencie;
- determinanty rozwoju PTZ.

Wymieniono 6 głównych celów polityki spójności do osiągnięcia w wyniku realizacji inwestycji w nowym horyzoncie finansowania, tj. na lata 2021-2027:
- Bardziej konkurencyjna i inteligentna Europa (przez innowacje, cyfryzację, transformację gospodarczą oraz wsparcie MŚP);
- Bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa (wdrażająca Porozumienie Paryskie, inwestująca w transformację sektora energetycznego, w OZE oraz w walkę ze zmianami klimatu);
- Lepiej połączona Europa (ze strategiczną infrastrukturą i sieciami cyfrowymi);
- Europa o silniejszym wymiarze społecznym (wdrażająca europejski filar praw socjalnych i inwestująca w wysokiej jakości zatrudnienie, edukację, umiejętności, integrację społeczną i równy dostęp do opieki zdrowotnej);
- Europa bliżej obywateli (wspieranie oddolnych strategii rozwoju i zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w całej UE);
- Łagodzenie skutków transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu.

Działania w ramach celu nr 2 prowadzone będą w obszarach środowiska i energetyki poprzez:
- subwencjonowanie transportu w ramach obszarów funkcjonalnych miast, w tym inwestycje w nowoczesny tabor zeroemisyjny oraz działania towarzyszące (np. miejskie węzły przesiadkowe, systemy ITS);
- rozwój nowych źródeł i nośników energii (LNG, CNG, energia elektryczna, H2);
- zwiększenie efektywności energetycznej transportu;
- rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów zeroemisyjnych i do tankowania pojazdów niskoemisyjnych.

"Projekt umowy partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce" w ramach celu nr 2 polityki spójności przewiduje 8 obszarów, w tym obszar "Transport zeroemisyjny i mobilność miejska". Wsparciem objęte mają być:
- systemy transportu szynowego;
- systemy nisko- i zeroemisyjnego transportu kołowego (energia elektryczna, H2, hybrydy, LNG, CNG);
- rozwój infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego (w tym strefy wolne od ruchu, infrastruktura rowerowa);
- integracja systemów transportowych i nowe formy transportu;
- przygotowywanie dokumentów strategicznych;
- podnoszenie świadomości mieszkańców.

"Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności" wyznacza 9 celów strategicznych. W obszarze "Równoważenie potencjału rozwojowego regionów Polski (dyfuzji) w kierunku interwencji", transport określono jako cel nr 9 – "Zwiększenie dostępności terytorialnej poprzez utworzenie zrównoważonego, spójnego i przyjaznego użytkownikom systemu transportowego". W ramach tego celu kierunkami interwencji dotyczącymi mobilności i transportu zbiorowego w miastach, w zakresie udrożnienia obszarów miejskich i metropolitalnych, są:
- budowa obwodnic dużych miejscowości, przebudowa pod kątem bezpieczeństwa ruchu i wdrożenie programu uspokojenia ruchu na drogach przechodzących przez miasta i małe miejscowości;
- wprowadzenie zaawansowanych technik zarządzania i sterowania ruchem w dużych miastach;
- konieczność rezerwacji w odpowiednich dokumentach planistycznych terenów na obszarach zurbanizowanych na potrzeby związane z rozwojem systemu transportowego;
- podjęcie działań na rzecz upłynnienia ruchu transportu miejskiego, zapewnienie dogodnych przesiadek, lepsza koordynacja środków transportu zbiorowego, integracja systemów taryfowych, podniesienie jakości oferty PTZ.

Powyższe działania winny być skoordynowane, w szczególności z wykorzystaniem ITS.


Kolejne elektrobusy dla MPK

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, tabor miejski, elektrobusy, MPK, m.n.p.p. Radom,
Program Operacyjny Polska Wschodnia

Tym razem to m.n.p.p. Radom wyszło z inicjatywą i podpisało już z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej umowę o dofinansowanie projektu pt. "Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie ROF" w ramach POPW na lata 2021-2027, dla którego Instytucją Pośredniczącą jest PARP w ramach II osi priorytetowej "Nowoczesna Infrastruktura Transportowa". Wartość projektu wynosi 237 mln PLN, z czego dofinansowanie z UE wynosi 192 mln PLN.

W ramach tego projektu ma być przeprowadzone:
- modernizacja przystanków (powstaną nowe tablice SDIP, biletomaty, "zielone" wiaty) z dostosowaniem do osób niepełnosprawnych;
- przebudowa pętli autobusowych (PRUSZAKÓW, OS. WOŚNIKI i OS. ZAMŁYNIE);
- utworzenie węzłów przesiadkowych na pętlach OS. POŁUDNIE i OS. GOŁĘBIÓW I* (autobus miejski MZDiK <-> pociąg KM);
- zakup 12 szt. elektrobusów**;
- budowa parkingów P & R;
- budowa i modernizacja DDR i ciągów pieszo-rowerowych;
- wdrożenie ITS dla polepszenia BRD i efektywności ruchu.

* Utworzenie wspomnianych węzłów przesiadkowych na pętli OS. POŁUDNIE to de facto przeniesienie tej pętli w pobliże nowo budowanego p.o. PKP Radom Południowy (na pograniczu Godowa i os. Południe, p.o. PKP Radom Południowy w Trablicach-Pelagowie zmieni nazwę na Trablice). Podobna sytuacja będzie miała miejsce na pętli OS. GOŁĘBIÓW I, która będzie przeniesiona bliżej p.o. PKP Radom Gołębiów. Warto dodać, że na obu pętlach funkcjonują już od kilku lat ładowarki pantografowe szybkiego ładowania (DC, dla elektrobusów SU 12 IV electric - dla linii 1 - na obu pętlach, na pętli OS. POŁUDNIE dla linii 7, 12 i (kiedyś) 14 i 23 (zadania łączone), a na pętli OS. GOŁĘBIÓW I dla linii 9 i 10 (zadania łączone).


Zapytania ofertowe MPK

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, tabor miejski, elektrobusy, hybrydy, gazowce, diesle, MPK, m.n.p.p. Radom

MPK Radom - radomski operator komunalny (podmiot wewnętrzny) nie zwalnia tempa. Starzejący się tabor wymaga radykalnej wymiany, ponadto zmiany w przepisach wymagają natychmiastowych ruchów dotyczących zakupów taboru, zarówno tego o napędzie konwencjonalnym (pojazdy niskoemisyjne spalinowe - diesel z normą EURO6), zasilanych paliwami alternatywnymi (pojazdy niskoemisyjne spalinowe - CNG, LNG, LPG), zasilanych energią spalin oraz energią elektryczną (hybrydy), jak i zasilanych energią elektryczną (pojazdy zeroemisyjne - elektrobusy oraz wodorowce).

Pierwsze zapytanie ofertowe MPK Radom wystosowało 10 lipca br. i dotyczyło oszacowania ceny zakupu 20 autobusów hybrydowych klasy maxi. Miałyby one być zasilane silnikiem spalinowym i silnikiem elektrycznym lub silnikami elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego miałyby pracować w zależności od potrzeb - na przemian lub jednocześnie. Magazyn energii (bateria akumulatorów lub bateria kondensatorów) miałby mieć możliwość akumulowania energii poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Układ hybrydowy miałby zapewnić odzysk energii (rekuperację) podczas hamowania na potrzeby ładowania baterii trakcyjnej, która miałaby pojemność min. 20 kWh, ładowanie typu plug-in. Ponadto, zapytanie ofertowe dotyczyło wyceny zakupu trzech ładowarek mobilnych jednowejściowych o mocy 15-20 kW. Postępowanie to zostało jednak unieważnione.

SU 12 IV hybrid jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Przykład autobusu hybrydowego - Solaris Urbino 12 IV hybrid prezentowany podczas
15. Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO.
Kielce,28 października 2021 r.
[https://truck-van.pl/autobusy/transexpo-2021-branza-czekala-na-te-targi/]

Dofinansowanie do taboru miejskiego z ZTP

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, tabor miejski, Zielony Transport Publiczny, Krajowy Plan Odbudowy, elektrobusy, MPK, m.n.p.p. Radom

17 kwietnia 2023 r. o północy ruszył nabór wniosków do 3. edycji programu NFOŚiGW Zielony Transport Publiczny (ZTP 3.0) o dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych. Radomski operator komunalny - MPK Radom - złożył wniosek tego dnia już o godz. 00:01:57 jako 12. z kolei, pt. "Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu, poprzez zakup 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą".

Pierwszy wniosek złożyła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia już o godz. 00:00:53, w ciągu 1. godziny złożono 33 wnioski, a w ciągu doby - 40 wniosków. 31. maja ub.r. złożono ostatni - 79. wniosek, który złożyło m. Starachowice (5 elektrobusów, 3 punkty ładowania).

Koszty kwalifikowane we wniosku MPK Radom wyniosły 73,25 mln PLN (w tym kwota dotacji - 65 875 400 PLN i kwota pożyczki - 7 374 600 PLN). Koszt całkowity przedsięwzięcia wynosi 91,02 mln PLN. W tej kwocie mieści się zakup 20 elektrobusów i 40 stacji ładowania (w tym 10 podwójnych punktów ładowania na terenie zajezdni), MPK planuje ponadto przeszkolenie 50 osób.

Łączna suma kosztów całkowitych zgłoszonych 79 wniosków opiewała na kwotę w wysokości 3 516 066 728 PLN i była mocno przekroczona przez wnioskodawców. Po roku perturbacji całkowita wysokość budżetu programu została zwiększona i wszyscy beneficjenci dostaną wnioskowane kwoty dofinansowania. W ww. kwocie mieści się zakup 860 autobusów zeroemisyjnych (w tym 716 elektrobusów i 144 wodorowych) i 20 trolejbusów (dla m.n.p.p. Tychy), 437 punktów ładowania, 1 stację tankowania wodoru (dla MZK Wejherowo), ponadto ma być przeszkolonych 1352 osoby.

Sprawa przeciąga się już grubo ponad rok. Trwają prace nad przygotowaniem systemowym NFOŚiGW do zawarcia ww. umów w ramach KPO (m.in. wzoru umowy, systemu negocjacyjnego, uchwał do wniosków i systemów IT). Epopeja nie ma jeszcze końca. W związku z powyższym, żaden wnioskodawca - w tym MPK Radom - nie ma podpisanej umowy. Ma się to stać "na dniach".

Rok po tym, jak MPK Radom złożyło wniosek o dofinansowanie 20 elektrobusów wraz z 40 punktami ładowania, 24 kwietnia 2024 r. MPK ogłosiło przetarg na 20 elektrobusów klasy I (to pojazdy o pojemności ponad 22 pasażerów, w konstrukcji których przewidziano przestrzeń dla pasażerów stojących) kategorii maxi (to pojazdy o długości 11-13 m) oraz 10 dwuwyjściowych stacjonarnych ładowarek (będą one stać na terenie zajezdni MPK) o mocy 2x120 kW każda. Na oferty MPK czekało do 28 maja br., które przyjęto następujące kryteria: cena brutto (80%) i kryterium techniczne (20%).


Dofinansowanie do taboru podmiejskiego z CUPT-KPO

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, tabor podmiejski, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Krajowy Plan Odbudowy, gm. Wolanów, gm. Zakrzew, elektrobusy

Oprócz FRPA, istnieje kilka innych źródeł dofinansowania funkcjonowania gminnych linii autobusowych lub zakupu taboru, np. ZTP i KPO. W celu realizacji "kamienia milowego" zapisanego w KPO, ogłoszono konkurs na dofinansowanie zakupu 579 autobusów podmiejskich:
- niskoemisyjnych - zasilanych paliwem konwencjonalnym (ON) z normą emisji spalin EURO6 (ich liczba nie może przekroczyć 364 szt.) oraz paliwami alternatywnymi, tj. LPG, LNG, CNG wraz z infrastrukturą do tankowania;
- zeroemisyjnych - hybrydy (HEV), miękkie hybrydy mild-hybrid (MHEV), hybrydy typu plug-in (PHEV), elektrobusy (e-busy), autobusy wodorowe (H2) oraz trolejbusy wraz z infrastrukturą tankowania (stacje paliw) / ładowania (AC) lub (DC).

Wnioski o dofinansowanie (do 95% kosztów kwalifikowanych) składano w ramach konkursu nr KPOD.09.05-IW.02-001/24 dla komponentu E "Zielona, inteligentna mobilność", Inwestycja E1.1.2 "Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)" w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Nabór skierowany jest na potrzeby:
- obsługi nowo utworzonych podmiejskich linii autobusowych;
- wymiany taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących podmiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor i/lub deficytowość linii).

Wysokość budżetu wynosi 1 689 297 427,00 PLN (czyli prawie 1,7 mld PLN).


Dofinansowanie do przewozów na rok 2025 z FRPA - porównanie rok do roku

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, lokalne połączenia autobusowe,
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych

Mamy juz zestawienie przydzielonych pieniędzy z FRPA na potrzeby przewozów o charakterze użyteczności publicznej na poszczególne województwa. Porównaliśmy wysokości tych kwot (kolor czerwony) z kwotami z ubiegłego roku (kolor zielony). Na wykresie 1 zestawiliśmy podział środków z FRPA w latach 2024 i 2025 malejąco. Jak już wspominaliśmy w poprzednim artykule, największą wysokość dofinansowania otrzymały województwa: mazowieckie (85,3 mln PLN), śląskie (68,6 mln PLN) i kujawsko-pomorskie (63,4 mln PLN). Na drugim biegunie znalazły się województwa: świętokrzyskie (42,7 mln PLN), lubuskie (40,2 mln PLN) i opolskie (33,4 mln PLN).

Podział środków na 2024 i 2025 r. z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na województwa jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Na podstawie powyższych danych, na wykresie 2. zestawiliśmy malejąco zmiany procentowe liczone rok do roku (kolor żółty), a na ich tle zmiany w liczbach bezwzględnych (kolor błękitny, również liczone rok do roku). Wyraźnie widać, że tylko cztery województwa otrzymały większe dofinansowanie z FRPA na rok 2025 niż w roku 2024. Są to województwa: pomorskie (17,72%), małopolskie (15,52%), śląskie (12,37%) i mazowieckie (5,2%). Pozostałe województwa straciły - większość po ok. 10% r./r., natomiast województwa: lubelskie straciło 28,81%, warmińsko-mazurskie 31,54%, podlaskie 33,5% oraz świętokrzyskie aż 36,22%). W liczbach bezwzględnych najwięcej straciły województwa: podlaskie (22,8 mln PLN), warmińsko-mazurskie (24 mln PLN), lubelskie (24,1 mln PLN) i świętokrzyskie (24,2 mln PLN).

Zmiana wysokości budżetu z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dla poszczególnych województw liczona rok do roku jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Dziś, do godz. 16. samorządy mogły składać wnioski o dofinansowanie z FRPA o charakterze użyteczności publicznej. Z niecierpliwością czekamy na wyniki tego naboru.


Dofinansowanie do przewozów na rok 2025 z FRPA

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, lokalne połączenia autobusowe,
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych

Kończy się rok 2024, a wraz z nim umowy z operatorami na obsługę linii gminnych, które na obecny rok były podpisywane w ostatniej chwili, tj, pod koniec grudnia. Tym razem tak nerwowo raczej nie będzie, bowiem cała procedura ruszyła o ponad miesiąc wcześniej. 19. listopada w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie (które weszło w życie dzień później) ws. metody podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA). Określono w nim wielkość budżetu dla poszczególnych województw na podstawie konkretnego wzoru, który uwzględnia m.in. liczbę mieszkańców, powierzchnię województwa, wartość produktu krajowego brutto (PKB) i zaspokojenie potrzeb przewozowych lokalnej społeczności (długość sieci regularnej komunikacji autobusowej w roku 2011 i 2024). Wojewoda może zawrzeć z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę wieloletnią o dopłatę z FRPA.

Budżet FRPA na 2025 r. wynosi 1 mld PLN, z czego 880 889 496,20 PLN podzielono między województwa, natomiast kwota w wysokości 69 110 503,80 PLN zostanie przeznaczona na umowy wieloletnie (2025-2033). Wnioski należy składać w dniach 3-9 grudnia br.

Z ww. rozporządzenia wynika, że 70% kwoty przekazanej w poprzednim roku zostaje przeznaczone na umowy wieloletnie, natomiast pozostałe środki (po odliczeniu 5% rezerwy, tj. 50 mln PLN) rozdziela się następująco:
- 11/12, tj. 91,(6)% tej kwoty trafi do wszystkich województw proporcjonalnie do wyliczonego wskaźnika udziału;
- pozostałe 1/12, tj. 8,(3)% trafi do pięciu województw, które najlepiej wykorzystały środki z FRPA w ub. r.

Dla województwa mazowieckiego dane do wskaźnika udziału województwa są następujące:
- powierzchnia: 35 558 km2;
- liczba mieszkańców: 5,5 mln;
- PKB: 650 mln PLN (18,73% krajowego PKB, 118,(18) PLN - PKB per capita);
- długość linii autobusowych w 2011 r.: 4 200 km;
- długość linii autobusowych w 2024 r.: 3 800 km (spadek o 9,5%).

Podział środków na 2025 r. z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na województwa jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Województwo mazowieckie (kolor czerwony) otrzymało dofinansowanie z FRPA na rok 2025 w wysokości 85 338 835,76 PLN. To rekordowa kwota w historii FRPA i oczywiście największa dotacja na rok 2025. Niestety, województwo nie podpisze umów wieloletnich. Tylko cztery województwa - małopolskie, pomorskie, śląskie i zachodniopomorskie (kolor żółty) - zawrze umowy wieloletnie. Niestety, koszt 1 wzkm w dalszym ciągu nie przekracza 3 PLN.

2. miejsce zajęło województwo śląskie, 3. - kujawsko-pomorskie oraz 4. - pomorskie (z kwotą dotacji odpowiednio 68,6; 63,4 i 60 mln PLN). Nie wiele poniżej tej kwoty dotację otrzymały województwa: lubelskie (4) i małopolskie (5) - oba po ok. 59,6 mln PLN.

Połowę kwoty dla woj. Mazowieckiego otrzymało woj. Świętokrzyskie (42,7 mln PLN), najmniej dostaną województwa Lubuskie i Opolskie (odpowiednio 40,2 i 33,4 mln PLN).


04-29.11.2024 - Ograniczenia w kursowaniu

   SŁOWA KLUCZOWE
linia [I], Szymkiewicz, m.-gm. Iłża, m.-gm. Skaryszew, ograniczenia w kursowaniu

Od poniedziałku - 4. listopada - zostaną wprowadzone ograniczenia w pracy przewozowej na komercyjnej linii miejskiej [I] (Szymkiewicz) Iłża - Skaryszew - Radom. W dni robocze będzie obowiązywał feryjny rozkład jazdy. Na tabliczkach z rozkładem jazdy na tej witrynie dostępny pod hasłem "Dni robocze, wolne od nauki szkolnej". Jak podaje przewoźnik, powyższa zmiana ma obowiązywać przez cały listopad.



01-03.11.2024 - Obsługa nekropolii

   SŁOWA KLUCZOWE
nekropolie, cmentarze

1. listopada - w piątek, Uroczystość Wszystkich Świętych - komunikacja miejska będzie BEZPŁATNA.

Uruchomione będą dodatkowe brygady m.in. na liniach 1, 4, 8, 12, 13, 17 i 21.

Wzmocniona będzie obsługa podmiejskich nekropolii autobusami linii 8 (Cerekiew, gm. Zakrzew) i 24 (Kiedrzyn, gm. Gózd).

W dniach 1-3 listopada uruchomione będą ponadto linie cmentarne: C9, C12 (w miejsce C4), C15 i C21, ponadto CM (przyspieszona) oraz Z21 (zastępcza). Linie C12 i C15 będą kursowały tylko 1. listopada.

Komercyjne linie podmiejskie będą oczywiście płatne, a w tym dniu będą kursowały tylko autobusy:
- komercyjnej linii A (Michalczewski) oraz linii F (Jarząbek);
- wszystkich jedlneńskich i skaryszewskich linii gminnych, na których przewozy realizuje Oparka;
- wszystkich wierzbickich linii gminnych, na których przewozy realizuje Jarząbek;
- oraz na kowalskiej linii gminnej [E2], na której przewozy realizuje Alexandria.

Na liniach A, [E2], 23 i 24 będzie obowiązywał specjalny rozkład jazdy oznaczony kolorem żółtym "1 XI 2024" (dla linii 23 specjalny rozkład jazdy będzie również obowiązywał w dniach "2-3 XI 2024").

W dniach 1-3 listopada, podczas wzmożonej odbługi Cmentarza Komunalnego na Firleju, w zastępstwie linii 21, WÓLKĘ KLWATECKĄ będą obsługiwały w tych dniach autobusy linii 23.

2. listopada - w sobotę, Dzień Zaduszny - autobusy komunikacji podmiejskiej (komercyjnej) oraz gminnej (komunalne) będą kursowały wg normalnych, sobotnich rozkładów jazdy.

Nie będzie w tym dniu kursował bus na komeryjnej linii miejskiej [I] (Szymkiewicz) Iłża - Skaryszew - Radom.


01.11.2024 - Przywrócenie stałej trasy

   SŁOWA KLUCZOWE
skaryszewska linia gminna [B1], Oparka, gm. Skaryszew, Bujak, Zalesie, Dzierzkówek Stary, Dzierzkówek Nowy, Huta Skaryszewska koniec objazdu

Od piątku - 1. listopada - zostanie przywrócona dla ruchu kołowego droga gminna w Zalesiu. W związku z tym, busy skaryszewskiej linii gminnej [B1] (Oparka) powrócą na swoją stałą trasę.

Przywrócone zostanie funkcjonowanie następujących przystanków:
- Bujak - Nowy;
- Zalesie I oraz
- Zalesie II.

Poniższe przystanki będą ponownie obsługiwane przez busy skaryszewskiej linii gminnej [B1]:
- Dzierzkówek Stary II;
- Dzierzkówek Stary I;
- Dzierzkówek - Nowy / Piaski;
- Dzierzkówek Nowy / Huta Skaryszewska (w kierunku Skaryszewa);
- Huta Skaryszewska / Dzierzkówek Nowy (w kierunku Bujaka);
- Huta Skaryszewska;
- Skaryszew - Gaj (Dzierzkowska) oraz
- Skaryszew - Gaj (Dzierzkowska / Gajowa).


05.10.2024 - Korekta rozkładu jazdy

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 5, Michalczewski, rozkład jazdy, korekta

W sobotę - 5. października - zostaną wprowadzone korekty rozkładu jazdy linii 5 (Michalczewski). Zmiany będą polegały na przesunięciach minutowych poszczególnych kursów we wszystkie dni tygodnia:
- z 14:26 na 14:30 (z PRUSZAKOWA, w weekendy i święta);
- z 22:18 na 22:32 (z PRUSZAKOWA, we wszystkie dni tygodnia);
- z 23:04 na 23:10 (z pętli LOTNISKO WARSZAWA-RADOM, we wszystkie dni tygodnia);
- z 23:42 na 23:48 (z PRUSZAKOWA, kurs zjazdowy, we wszystkie dni tygodnia).



01.10.2024 - Wydłużenie wszystkich kursów do krańca Jedlanka - Kępiny. Zmiana rozkładu jazdy

   SŁOWA KLUCZOWE
linia A, Michalczewski, gm. Jedlińsk, Jedlanka, zmiana, rozkład jazdy

We wtorek - 1. października - zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy komercyjnej, podmiejskiej linii A (Michalczewski). Dotychczasowa trasa wariantowa do krańca Jedlanka - Kępiny stanie się trasą podstawową, bowiem wszystkie kursy będą od października wykonywane aż w pobliże węzła "Radom - Północ" na drodze ekspresowej S7 (E-77). Zmieni się rozkład jazdy: zwiększy się liczba wykonywanych kursów, częstotliwość w godzinach szczytu oraz zakres godzinowy pracy przewozowej. Zmiany dotyczą wszystkich dni tygodnia. Bez zmian pozostaje liczba brygad obsługujących tę linię: 1 całka i 2 szczytówki w dni roboccze, 1 całka i 1 szczytówka w dni robocze, wolne od nauki szkolnej oraz 1 całka w soboty. Praca przewozowa na linii A w dalszym ciągu nie będzie wykonywana w niedziele i święta.

Odjazdy z krańca RADOM - DW. PKP / gen. Traugutta:
- w dni robocze o 4:43, 5:18, 5:38, 5:58, 6:33, 6:58, 7:27, 7:52, 8:17, 9:22, 10:52, 12:12, 12:52, 13:32, 14:02, 14:24, 14:59, 15:24, 15:49, 16:29, 17:57, 19:28 i 21:03;
- w dni robocze, wolne od nauki szkolnej o 5:28, 5:58, 6:38, 7:22, 7:57, 9:27, 10:47, 12:17, 12:57, 13:37, 14:24, 15:04, 15:44, 16:29, 17:57, 19:28 i 21:03;
- w soboty o 5:38, 6:48, 8:08, 9:33, 10:58, 12:33, 13:48, 15:13, 16:38, 18:03 i 19:28.

Odjazdy z krańca Jedlanka - Kępiny:
- w dni robocze o 4:45, 5:25, 6:00, 6:25, 6:50, 7:15, 7:40, 8:05, 8:45, 9:15, 10:15, 11:35, 12:55, 13:45, 14:20, 14:45, 15:10, 15:50, 16:15, 16:35, 17:20, 18:55, 20:30 i 21:40;
- w dni robocze, wolne od nauki szkolnej o 4:55, 6:05, 6:45, 7:20, 8:05, 8:50, 10:10, 11:40, 13:00, 13:45, 14:25, 15:05, 15:50, 16:35, 17:20, 18:55, 20:30 i 21:40;
- w soboty o 5:05, 6:15, 7:35, 9:00, 10:25, 11:50, 13:15, 14:40, 16:05, 17:30, 18:55 i 20:15.

Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij