Ostatnia aktualizacja:
18.04.2024
LICZBA ODSŁON:
Liczba osób
tylko dziś:
Osoby on-line:     
 

Archiwum

23.12.2022-01.01.2023 - Komunikacja miejska, podmiejska oraz gminna w okresie świątecznym

   SŁOWA KLUCZOWE
ferie świąteczne

23. grudnia (piątek) linie podmiejskie oraz gminne kursują następująco:
- linie: A, [B1], [B2], [B3], [B4], [B5], [E1], [F BIS], [J1], [J2], [J3] i [J4] kursują jak w dni robocze;
- linie: [E2], F, [I], L[1], L[2], L[3], P, W oraz Z kursują jak w dni robocze, wolne od nauki szkolnej.

Funkcjonowanie radomskiej komunikacji podmiejskiej w okresie świąteczno-noworocznym jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

24. grudnia (sobota, wigilia Narodzenia Pańskiego, pierwszych rodziców: Adama i Ewy) oraz 31. grudnia (sobota, św. Sylwestra II, papieża) linie podmiejskie oraz gminne kursują następująco:
- linie gminne: [J1], [J2], [J3] i [J4] kursują jak w dni robocze tylko do godz. 15.;
- linie: A, [B1]*, [B2], [B3]*, [B4], [B5], F**, [J1], [J2], [J3], [J4], L[1]**, P i W*** kursują jak w soboty;
- linia [I] nie kursuje.

UWAGA!

* Na linii gminnej [B1], kurs okrężny ze SKARYSZEWA o 14:50 m.in. przez Podsuliszkę, Zalesie z powrotem przez SKARYSZEW i dalej przez MAKOWIEC do Radomia i z powrotem przez MAKOWIEC, SKARYSZEW do Niwy Odechowskiej (jako linia gminna [B3] - zadanie łączone) zostanie skrócony do MAKOWCA. Nie będą wobec tego wykonane w dniu 24. grudnia następujące odjazdy:
- z MAKOWCA o 15:30 na linii gminnej [B1] (w kierunku Radomia);
- z przystanku RADOM - DW. PKP / gen. Traugutta o 15:45 na linii gminnej [B3];
- z MAKOWCA o 16:05 na linii gminnej [B3] (do Niwy Odechowskiej);
- ze SKARYSZEWA o 16:13 na linii gminnej [B3] (do Niwy Odechowskiej);
- kurs z Niwy Odechowskiej o 16:55 na linii gminnej [B3] - kurs okrężny przez SKARYSZEW (17:13), MAKOWIEC (17:20), w kierunku Radomia i z powrotem przez MAKOWIEC, SKARYSZEW i dalej m.in. przez Zalesie, Podsuliszkę z powrotem do SKARYSZEWA (jako linia gminna [B1] - zadanie łączone);
- z przystanku RADOM - DW. PKP / gen. Traugutta o 17:35 na linii gminnej [B1];
- z MAKOWCA o 17:55 na linii gminnej [B1] (do SKARYSZEWA);
- ze SKARYSZEWA o 18:03 na linii gminnej [B1] (kurs okrężny m.in. przez Zalesie, Podsuliszkę z powrotem do SKARYSZEWA);
- z Podsuliszki o 18:24 na linii gminnej [B1] (do SKARYSZEWA);
- ze SKARYSZEWA o 18:50 na linii gminnej [B1] (kurs okrężny m.in. przez Podsuliszkę, Zalesie z powrotem do SKARYSZEWA i dalej skrócony tylko do MAKOWCA);
- z Podsuliszki o 19:00 na linii gminnej [B1] (kurs okrężny m.in. przez Zalesie z powrotem do SKARYSZEWA i dalej skrócony tylko do MAKOWCA) oraz
- ze SKARYSZEWA o 19:22 na linii gminnej [B1] (kurs skrócony tylko do MAKOWCA).

** Na linii F nie będą wykonywane ostatnie dwa wahadła tylko 24. grudnia (zgodnie z oznaczeniami na tabliczkach z rozkładem jazdy zawartych na tej witrynie).

*** Na linii W nie będzie wykonywane ostatnie wahadło tylko 24. i 31. grudnia (zgodnie z oznaczeniami na tabliczkach z rozkładem jazdy zawartych na tej witrynie).

25. grudnia (niedziela, uroczystość Narodzenia Pańskiego) linie podmiejskie oraz gminne nie kursują.

26. grudnia (poniedziałek, św. Szczepana, 1. męczennika) linie podmiejskie oraz gminne kursują następująco:
- linie gminne: [B1], [B2], [B3], [B4], [B5], [J1], [J2], [J3] i [J4] kursują jak w niedziele i święta;
- linia F nie kursuje.

27. grudnia (wtorek, św. Jana Ewangelisty, Apostoła), 28. grudnia (środa, święto Świętych Młodzianków, Męczenników), 29. grudnia (czwartek) i 30. grudnia (piątek, święto Świętej Rodziny Jezusa, Maryi i Józefa) linie podmiejskie oraz gminne kursują następująco:
- linie: [B1], [B2], [B3], [B4], [B5], [E1], [F BIS], [J1], [J2], [J3] i [J4] kursują jak w dni robocze;
- linie: A, [E2], F, L[1], L[2], L[3], P, W oraz Z kursują jak w dni robocze, wolne od nauki szkolnej;
- linia [I] kursuje jak w soboty.

1. stycznia (niedziela, uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi) linie podmiejskie oraz gminne nie kursują.

W dniach: 23. grudnia (piątek), 27. grudnia (wtorek, św. Jana Ewangelisty, Apostoła), 28. grudnia (środa, święto Świętych Młodzianków, Męczenników), 29. grudnia (czwartek) i 30. grudnia (piątek, święto Świętej Rodziny Jezusa, Maryi i Józefa) autobusy komunalnych linii miejskich kursują wg powszednich rozkładów jazdy.

24. grudnia (sobota, wigilia Narodzenia Pańskiego, pierwszych rodziców: Adama i Ewy) oraz 31. grudnia (sobota, św. Sylwestra II, papieża) autobusy komunalnych linii miejskich obowiązuje rozkład sobotni, z ograniczeniami w godzinach wieczornych. Autobusy (wymieniono tylko linie miejskie, wyjeżdżające poza granice administracyjne miasta Radom) ostatnie kursy z poszczególnych pętli wykonają o podanych niżej godzinach:
- linia 5 o 18:56 z krańca al. WP / Lubelska i o 18:56 z PRUSZAKOWA;
- linia 6 o 18:51 z GODOWA i o 19:02 z pętli MILEJOWICE / al. Kasztanowa;
- linia 8 o 19:08 z KIERZKOWA i o 19:15 z OS. WOŚNIKI;
- linia 14 o 18:51 z POTKANOWA i o 19:09 z krańca al. WP / Lubelska;
- linia 15 o 19:26 z JANISZPOLA i o 19:31 z pętli KAPTUR / Folwarczna;
- linia 18 o 18:50 z PRUSZAKOWA;
- linia 23 o 19:02 z pętli SOŁTYKÓW / Malczew
i o 19:14 z pętli WÓLKA KLWATECKA / Mroza;
- linia 24 o 18:06 z pętli MAŁĘCZYN - NOWY / Kiedrzyn
i o 19:10 z pętli JÓZEFÓW SZPITAL;
- linia 26 o 19:00 z pętli RADOM - KAPTUR / Mokra
i o 19:33 z pętli GROSZOWICE / Myśliszewice - Stara Wieś;
- linia 27 kursuje bez ograniczeń.

25. grudnia (niedziela, uroczystość Narodzenia Pańskiego), 26. grudnia (poniedziałek, św. Szczepana, 1. męczennika) oraz 1. stycznia (niedziela, uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi) autobusy komunalnych linii miejskich kursują wg niedzielnych rozkładów jazdy.


16.12.2022 - Utrudnienia w ruchu autobusów

   SŁOWA KLUCZOWE
opady śniegu, utrudnienia

W związku z wielkoskalowymi (ciągłymi) opadami śniegu część dróg, pętli oraz zatok autobusowych nie jest odśnieżona. Powoduje to opóźnienia w kursowaniu autobusów zarówno komunikacji miejskiej, jak i podmiejskiej. Opóźnienia dochodzą do ok. jednej godziny.



Dofinansowanie do przewozów na rok 2023

   SŁOWA KLUCZOWE
dotacje, lokalne połączenia autobusowe, FRPA

W ramach kolejnego naboru wniosków (przeprowadzonego w dniach 17. października - 4. listopada 2022 r.) o objęcie w 2023 r. dopłatą realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), wojewoda mazowiecki zakwalifikował do objęcia dopłatą wnioski poniższych gmin z powiatu radomskiego:
- gm. Gózd - 126 117,76 PLN (4 linie o łącznej długości 134 km);
- gm. Jastrzębia - 587 953,08 PLN (3 linie o łącznej długości 85,9 km);
- m.-gm. Jedlnia-Letnisko - 556 735,71 PLN (5 linii o łącznej długości 83,2 km);
- gm. Kowala - 631 800 PLN (2 linie o łącznej długości 56,6 km);
- gm. Przytyk - 129 522,3 PLN (2 linie o łącznej długości 49 km);
- m.-gm. Skaryszew - 1 858 896 PLN (5 linii o łącznej długości 211,1 km);
- gm. Wierzbica - 724 914 PLN (3 linie o łącznej długości 51,5 km) oraz
- gm. Wolanów - 37 951,2 PLN (1 linia o długości 16,8 km).

Skala dotacji z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych na terenie Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Z pobliskich gmin spoza powiatu radomskiego dofinansowanie z FRPA otrzymają ponadto m.in.:
- m.-gm. Białobrzegi (pow. białobrzeski) - 121 566 PLN (6 linii o łącznej długości 121 km);
- gm. Chotcza (pow. lipski) - 139 658,4 PLN (1 linia o długości 47,6 km);
- m.-gm. Kozienice (pow. kozienicki) - 222 135 PLN (5 linii o łącznej długości 100,1 km);
- m.-gm. Grójec (pow. grójecki) - 518 320,8 PLN (10 linii o łącznej długości 413 km);
- gm. Jasieniec (pow. grójecki) - 197 191,5 PLN (5 linii o łącznej długości 138,5 km);
- m.-gm. Lipsko (pow. lipski) - 168 090 PLN (14 linii o łącznej 191,8 km);
- m.-gm. Nowe Miasto n./Pilicą (pow. grójecki) - 156 247,5 PLN (4 linie o łącznej długości 90 km) oraz
- gm. Orońsko (pow. szydłowiecki) - 39 883,5 PLN (1 linia o długości 11,5 km).

Skala dotacji z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych na terenie Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Niestety, wysokość dofinansowania 1 wzkm w dalszym ciągu nie przekracza 3 PLN, podczas gdy przewoźnicy sugerują minimum 8 PLN/wzkm. Bolączką jest ponadto tylko roczny okres czasu trwania umowy danej gminy z przewoźnikiem, po czym następuje kolejne wystąpienie danej jednostki samorządu terytorialnego lub związków poszczególnych JST do FRPA po pieniądze na kolejny rok funkcjonowania własnych linii gminnych, podczas gdy w komunikacji miejskiej przetargi są ogłaszane na 10 lat. Inaczej planuje się wówczas całe zadanie, inny pracuje wóczas tabor - co ma przełożenie na jakość świadczonych usług przez wybranych przewoźników.


01.12.2022 - Nowa linia do Skaryszewa

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 27, MPK, m.-gm. Skaryszew, m.n.p.p. Radom, Janiszpol, Makowiec, Skaryszew, rozkład jazdy, trasa

Kolejna linia miejska (komunalna) dociera do kolejnego miasta pod Radomiem. Będzie to linia 27 do SKARYSZEWA, która swoje kursowanie rozpocznie już 1. grudnia. Będzie kursowała przez cały tydzień - po 16 wahadeł w dni robocze oraz po 8 wahadeł w weekendy i święta. Do obsługi tej linii będą wysłane dwie brygady w dni robocze (całka oraz szczytówka), a w weekendy - całka. Operatorem na tej linii będzie radomskie MPK. Przebieg trasy przedstawia mapa poniżej.



Przebieg trasy linii 27 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Na trasie przejazdu, autobusy linii 27 będą obowiązywały następujące przystanki:
- RADOM - DW. PKP / gen. Beliny-Prażmowskiego (przystanek krańcowy);
- Księcia Józefa Poniatowskiego / dw. PKP;
- al. Grzecznarowskiego / Śląska;
- al. Grzecznarowskiego / św. papieża Jana Pawła II NŻ (tylko w kierunku Skaryszewa);
- al. Grzecznarowskiego / Osiedlowa;
- al. Grzecznarowskiego / Świerkowa;
- al. Grzecznarowskiego / Słowackiego (tylko w kierunku dw. PKP);
- Słowackiego / al. Grzecznarowskiego NŻ (tylko w kierunku Skaryszewa);
- Słowackiego / Idalińska;
- Słowackiego / Makuszyńskiego;
- Słowackiego / Ludowa;
- Słowackiego / ks. Paciaka;
- Słowackiego / gen. Grota-Roweckiego (JANISZPOL);
- Makowiec - Za Szosą I (Radomska / Armii Krajowej);
- Makowiec - Za Szosą II (Radomska / Kościelna);
- Makowiec (Radomska / Makowska);
- Makowiec - Pod Lasem (Radomska / Leśna);
- Makowiec - Leśniczówka (Radomska / Gajowa) (tylko w kierunku Skaryszewa);
- Skaryszew - Wincentów (Słowackiego / Wincentowska) (tylko w kierunku Radomia);
- Skaryszew - Praga (Słowackiego / Słoneczna);
- Skaryszew (Słowackiego / Skłodowskiej-Curie) (tylko w kierunku Radomia);
- Skaryszew (Skłodowskiej-Curie / Radomska) (tylko w kierunku SKARYSZEWA) oraz
- SKARYSZEW (przystanek krańcowy).

SU 12 II CNG 1043 na linii 27 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Linia 27 jest linią komunalną, organizowaną przez MZDiK w Radomiu, w związku z tym, na tej linii obowiązuje taryfa miejska - takie same ceny biletów, jak na pozostałych liniach miejskich (1-26). Rozkład jazdy jest już dostępny na łamach tej witryny. Linia ta powstała na wniosek miasta-gminy Skaryszew na mocy porozumienia międzygminnego (między Skaryszewem i Radomiem). Prawie rok temu, bo 1. stycznia br., do nowo powstałego miasta - Jedlni-Letniska - również na mocy porozumienia międzygminnego, dotarły autobusy linii 26.


28.11.2022 - Korekta rozkładu jazdy

   SŁOWA KLUCZOWE
linia [F BIS], Jarząbek, gm. Wierzbica, rozkład jazdy, korekta

Od poniedziałku - 28. listopada - ulegnie korekcie rozkład jazdy specjalnej, okrężnej linii gminnej [F BIS]. Ulegną likwidacji kursy - pierwszy (o 4:04) i ostatni (o 17:10), a ponadto kurs o 6:09 ulegie przesunięciu na 5:54.





24.11.2022 - Przywrócenie stałej trasy na Glinicach

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 24, MPK, m.n.p.p. Radom, Glinice, Dzierzków, koniec objazdu

Po ponad czterech miesiącach autobusy linii 24 powracają na ul. Górną na Glinicach. W związku z powyższym, przystanek tymczasowy Kalińska / Słowackiego NŻ ulegnie likwidacji, przystanek Słowackiego / Kalińska (w kierunku wiaduktu nad LK8/LK26/LK585) będzie ponownie obsługiwał tę linię, ponadto zostanie przywrócone funkcjonowanie przystanku Górna / Słowackiego NŻ.

Dotyczy to kursów linii 24 do OS. MICHAŁÓW (na trasie podstawowej) oraz do pętli JÓZEFÓW SZPITAL (na trasie wariantowej).


21.11.2022 - Korekta rozkładów jazdy oraz tras trzech skaryszewskich linii gminnych

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [B1], linia gminna [B2], linia gminna [B3], Oparka, m.-gm. Skaryszew, m.n.p.p. Radom, Śródmieście, Glinice, rozkład jazdy, trasa, zmiany

Po okresie 1,5 m-ca od ostatnich zmian rozkładu jazdy, nadszedł czas na jego kolejną korektę. Zmianie ulegną ponadto trasy przejazdu na terenie Radomia. Obie kwestie dotyczą trzech skaryszewskich linii gminnych. Zmiany te są kolejnym echem upadku PKS Radom, który obsługiwał Skaryszew m.in. linią B.



MB Vario O 814D jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Minibusy na terenie Radomia będą pokonywały trasę okrężną. Od przystanku al. Grzecznarowskiego / Śląska pojadą ulicami: al. Grzecznarowskiego, Dowkontta, Księcia Józefa Poniatowskiego, gen. Traugutta, Żeromskiego, rondo pl. Króla Kazimierza III Wielkiego, Malczewskiego, Struga, Kazimierza Kelles-Krauza, Struga, rtm. Pileckiego, Kazimierza Kelles-Krauza, 25. Czerwca, Słowackiego, rondo MB Fatimskiej, Słowackiego do przystanku Słowackiego / Idalińska i dalej stałymi trasami.

Minibusy będą się zatrzymywać na przystanku RADOM - DW. PKP / gen. Traugutta (przystanek początkowy linii P, W i Z Walkiewicza). Pojazdy nie będą wykonywać na tym przystanku planowych postojów i bez zbędnej zwłoki pojadą dalej w kieruku Skaryszewa trasą zlikwidowanej linii B (d. PKS Radom).

Na nowym przebiegu tras w/w linii będą obowiązywały następujące przystanki (te same, które dotyczyły linii B):
- gen. Traugutta / marsz. Józefa Piłsudskiego;
- Żeromskiego / gen. Traugutta;
- Struga / pl. Jagielloński;
- 25. Czerwca / Skłodowskiej-Curie oraz
- Słowackiego / Kwiatowa.

Skaryszewskie linie gminne [B1], [B2] oraz [B3] przestaną obowiązywać następujące przystanki:
- Księcia Józefa Poniatowskiego / dw. PKP (wspólny z linią [I] Szymkiewicza przez Skaryszew do Iłży);
- al. Grzecznarowskiego / Śląska (tylko w kierunku Skaryszewa) oraz
- al. Grzecznarowskiego / Osiedlowa (tylko w kierunku Skaryszewa).

Rozkładowy czas przejazdu odcinka okrężnego od/do przystanku Słowackiego / Idalińska wyniesie 20 min.


18.11.2022 - Korekta rozkładu jazdy

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [E BIS], Oparka, gm. Kowala, rozkład jazdy, korekta

Od piątku - 18. listopada - zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy linii gminnej [E BIS]. Zmiana będzie polegać na przesunięciu o 10 min., tj. na przyspieszeniu odjazdów wszystkich kursów wykonywanych z obu krańców tej linii.





11.11.2022 - Gmina Zakrzew wybrała ofertę Solarisa

   SŁOWA KLUCZOWE
gm. Zakrzew, Solaris, CAF, przetarg, linie gminne

28. października Gmina Zakrzew wybrała (jedyną zresztą) ofertę (złożoną 3. października) na zakup fabrycznie nowego taboru (z ładowarkami) do obsługi czterech linii gminnych. Będą to 4 elektrobusy firmy Solaris Bus & Coach (grupa CAF) - Solaris Urbino 12 IV electric.

15. czerwca Gmina Zakrzew otrzymała dotację z 2. edycji programu Zielony Transport Publiczny (ZTP 2.0 ze środków NFOŚiGW) w kwocie 8 440 875 PLN. Wkład własny gminy na ten cel to 3 428 625 PLN, to łącznie dało kwotę w wysokości 11 869 500 PLN brutto. Jednak oferta firmy Solaris Bus & Coach opiewała na kwotę 12 786 096 PLN brutto (10 397 639 PLN netto), co oznaczało przekroczenie kwoty o 911 596 PLN brutto. Samorząd dołożył brakującą kwotę, a autobusy mają przyjechać do Zakrzewa w okresie między 1. lipca, a 10. sierpnia. Koszt jednostkowy (jednego wozu SU 12 IV electric z ładowarką) wyniósł zatem 2 599 409 PLN.

Solaris Urbino 12 IV electric jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Zamówione przez Gminę elektrobusy będą posiadały:
- konstrukcję nośną spełniającą wymagania wytrzymałości konstrukcji nośnej pojazdu zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ;
- 3-częściową szybę czołową (skłądającą się z szyby górnej, części dolnej lewej i części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu);
- elektryczne silniki trakcyjne zabudowane bezpośrednio w moście napędowym;
- materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy - profile ze stali odpornej na korozję (wg normy PN-EN 10088).

Cena stanowiła 60% oceny oferty, ocena rozwiązań technicznych - 35%, natomiast warunki gwarancji - 5%.

Będą to niskopodłogowe autobusy w trakcji elektrycznej (bezemisyjne), klasy maxi (12 m), o układzie drzwi 2-2-2, wyprodukowane w 2023 r., napędzane silnikami elektrycznymi o mocy minimalnej 160 kW. Energię elektryczną na potrzeby silników trakcyjnych zapewni bateria superkondensatorów lub akumulatorów LTO (Li-Ti-O - litowo-tytanowo-tlenkowe). Pojemność baterii trakcyjnych wyniesie minimum 240 kWh. Energię sieciową na potrzeby ładowania baterii trakcyjnych ma zapewnić złącze plug-in (wcześniej w zamówieniu podawano ładowanie za pomocą pantografu, ładowarki pantografowe o mocy 120 kW miały stanąć w Dąbrówce Nagórnej, Zakrzewskiej Woli, Jaszowicach Kolonii oraz w Zakrzewie, natomiast cztery ładowarki typu plug-in o mocy 40 kW miały być eksploatowane w Wacynie), a pełne ładowanie całkowicie rozładowanych baterii trakcyjnych ma trwać nie dłużej niż 6 h. Elektrobusy mają mieć zdolność pokonania bez ładowania baterii trakcyjnej 160 km w warunkach SORT 2 (ang. standardised on-road test, w ruchu miejskim, w tempetraturze powietrza w cieniu od -30 do 40ºC). W klimatyzowanej przestrzeni pasażerskiej będą znajdować się: 75 miejsc stojących, 29 miejsc siedzących (dopuszczono montaż dwóch siedzeń składanych umieszczonych przy ścianie bocznej w przestrzeni przeznaczonej na wózek - inwalidzki lub dziecięcy), 4 gniazda USB na potrzeby ładowania urządzeń mobilnych, ergonomiczne fotele wandaloodporne. Tablice kierunkowe na zewnątrz pojazdu będą wykonane w technologii LED w kolorze białym, natomiast wewnątrz będą zainstalowane tablice systemu informacji pasażerskiej: dwuwierszowa LED oraz LCD o przekątnej 22".

Dotychczas, na terenie gm. Zakrzew funkcjonuje kilka linii miejskich na mocy porozumienia międzygminnego z Radomiem:
- linia 6 z Radomia przez Wacyn, Bielichę do MILEJOWIC (z pętlą przy al. Kasztanowej - na trasie podstawowej oraz z pętlą przy ul. Cerekiewskiej - na trasie wariantowej);
- linia 8 z Radomia przez Cerekiew, Zatopolice do GOLĘDZINA (trasa sukcesywnie wydłużana) - na trasie wariantowej, oraz
- linia 26 z Radomia (a właściwie z Jedlni-Letniska lub GROSZOWIC/Myśliszewic - Starej Wsi) do JANISZEWA - na trasie wariantowej [ponad 20 lat temu linia obejmowała również Klwatkę Szlachecką (gm. Jedlińsk), a ponadto Dąbrówkę Nagórną (Drugą i Pierwszą (wówczas "A" oraz "W") oraz Starą Wieś i Poprzeczną z pętlą na parkingu przy kościele pw. NMP Nieustającej Pomocy].

Ponadto funkcjonuje kilka komercyjnych linii podmiejskich Walkiewicza:
- linia P przez Zakrzew do Przytyka (z wieloma wariantami na terenie gm. Przytyk);
- linia Z okrężna przez tereny gm. Zakrzew.

Wcześniej istniały jeszcze linie: [C] PKS Radom (do 2004 r. linia C w wykonaniu MPK Radom, ponadto w latach 80' istniała linia CZ do Zakrzewa oraz linia H do Cerekwi), istniały liczne połączenia lokalne oraz do Łodzi przez Tomaszów Mazowiecki PKS Radom; linia O do OSTROŁĘKI m.in. przez Golędzin, Młódnice (wcześniej przez Zakrzew, Przytyk firmy RAF-AL (obie firmy obecnie już nie istnieją).

W ramach komunikacji regionalnej funkcjonują przewozy wykonywane na trasie z/do Potworowa (Kądziela) oraz z/do Grójca przez Nowe Miasto n./Pilicą, Odrzywół, Klwów, Potworów, Przytyk, Zakrzew (PKS Grójec).

1. przetarg Gmina ogłosiła jeszcze 24. czerwca (otwarcie ofert odbyło się 5. sierpnia). Nie złożono wówczas żadnej oferty. Kolejne otwarcie ofert nastąpiło 3. października (2. przetarg). Jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach (CAF Group Company). Oferta przekraczała jednak szacowany budżet zamawiającego. 28. października Gmina dołożyła do wybranej oferty z własnego budżetu. Elektrobusy dla Gminy Zakrzew stają się faktem.

Działania gminy Zakrzew wpisują się w upowszechnianie zeroemisyjnego transportu publicznego również w mniejszych miejscowościach, w poprawę stanu powietrza oraz w walkę z wykluczeniem transportowym. Polepszy to jakość życia lokalnych społecznosci, umożliwi rozwój społeczno-gospodarczy i poprawi stan środowiska, ponadto da kolejny impuls rozwojowy gminy.


02.11.2022 - Zmiana przewoźnika

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [E BIS], Robert Opara Przewóz Osób (Grupa Oparka - PKS Kielce sp. z o.o.), gm. Kowala

2. listopada obsługę linii gminnej [E BIS] gminy Kowala przejął Robert Opara Przewóz Osób (Grupa Oparka - PKS Kielce sp. z o.o.). "Całkę" obsługuje bus (tak jak to było za czasów Alexandrii). Warto dodać, że jest to już dziesiąta (!) linia gminna, którą obsługuje ten przewoźnik w ramach radomskiej komunikacji podmiejskiej. Przypomnijmy, są to skaryszewskie linie gminne [B1], [B2], [B3], [B4] i [B5] - od 16. sierpnia (z czego 3 pierwsze dojeżdżają do Radomia), linie gminne miasta-gminy Jedlnia-Letnisko [J1], [J2], [J3] i [J4] - od 1. października.



Mercedes-Benz Sprinter Mk I 411 CDI, Oparka, linia [E BIS] jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

02.11.2022 - Większy tabor na skaryszewskich liniach gminnych

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [B1], linia gminna [B2], linia gminna [B3], Robert Opara Przewóz Osób (Grupa Oparka - PKS Kielce sp. z o.o.), m.-gm. Skaryszew, tabor

2. listopada do pracy liniowej wyjechał bardziej pojemny tabor. Minibusy tymczasowo zastąpią w dni robocze dotychczas eksploatowane busy na skaryszewskich liniach gminnych dojeżdżających do Radomia, tj. [B1], [B2] i [B3]. To kolejne echo po upadku PKS Radom, a w związku z tym likwidacją linii B, bowiem część pasażerów na odcinku od Skaryszewa do Radomia będzie zmuszona do korzystania z w/w linii gminnych.

Ten proceder będzie trwał przez listopad, ponieważ trwają prace nad uruchomieniem nowej miejskiej linii 27, której uruchomienie jest planowane na 1. grudnia.

Mercedes-Benz Vario O 814D, Oparka, linia [B2] jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Mercedes-Benz Vario 816D, Oparka, linia [B3] jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Mercedes-Benz Vario O 814D, Oparka, linia [B1] jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Setra S315 UL-GT, Alexandria, linia [E]	jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Przypominamy, że po niespełna miesiącu funkcjonowania skaryszewskich linii gminnych, busy wycofano z przystanku gen. Beliny-Prażmowskiego / dw. PKP, który był dla nich przystankiem końcowym, przy którym busy wykonywały planowe postoje, skąd ruszały ul. gen. Beliny-Prażmowskiego do ronda Mikołajczyka, gdzie dokonywały zawrotki, i z powrotem ul. gen. Beliny-Prażmowskiego i Księcia Józefa Poniatowskiego do przystanku początkowego Księcia Józefa Poniatowskiego / dw. PKP, skąd zabierały pasażerów.

Obecnie przystankiem krańcowym (czyli jednocześnie końcowym i początkowym) jest właśnie przystanek Księcia Józefa Poniatowskiego / dw. PKP. Minibusy (wcześniej busy) dokonują zawrotki na pl. Dworcowym do wspomnianego przystanku, gdzie pasażerowie tylko wysiadają. Następnie pojazdy pokonują kryterium uliczne ulicami: Księcia Józefa Poniatowskiego, Dowkontta, gen. Kościuszki i Planty, gdzie dokonują planowych postojów, skąd ruszają ulicami: Planty, gen. Traugutta i Księcia Józefa Poniatowskiego ponownie do wspomnianego przystanku, celem zabrania pasażerów.


02.11.2022 - Nowy przewoźnik w Radomskiej Komunikacji Podmiejskiej

   SŁOWA KLUCZOWE
linia L, linia gminna [L BIS], M-Trans Wioletta Machnio, gm. Jastrzębia, gm. Głowaczów, pow. kozienicki, przewoźnik

2. listopada - środa, Dzień Zaduszny - na ulice Radomia wyjedzie tabor zupełnie nowego przewoźnika w Radomskiej Komunikacji Podmiejskiej. Będzie to przedsiębiorstwo "M-Trans Wioletta Machnio", którego tabor będzie wykonywał pracę przewozową na linii L oraz na linii gminnej [L BIS]. Będzie obowiązywał dotychczasowy rozkład jazdy, a przystankiem początkowym będzie w Radomiu WPA (Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy, d. Dw. PKS). Bilety miesięczne będą do nabycia już w najbliższą sobotę - 29. października - w Biurze Obsługi Mieszkańca w Urzędzie Gminy Jastrzębia w godzinach 9 - 13.

Przedsiębiorstwo to rozpoczęło działalność w 2019 r., siedziba firmy znajduje się w Radomiu przy ul. Osiedlowej (Ustronie). Osoby zainteresowane usługami tej firmy mogą się kontaktować pod numerem tel. 572 310 662 lub pod adresem e-mail: biuro.mtrans@op.pl .

AKTUALIZACJA
Uwaga! Przystankiem początkowym w Radomiu autobusów linii L i linii gminnej [L BIS] (M-Trans) jest jednak przystanek gen. Beliny-Prażmowskiego / WPA (po stronie hotelu Glass).

VW Crafter I 50, M-Trans, linia L jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Irisbus Crossway 10.6M, M-Trans, linia [L BIS] jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

01.11.2022 - Obsługa nekropolii

   SŁOWA KLUCZOWE
nekropolie, cmentarze,

1. listopada - wtorek, Uroczystość Wszystkich Świętych - komunikacja miejska jest bezpłatna. Uruchomiono dodatkowe brygady m.in. na liniach 1, 12, 13. Wzmocniono obsługę podmiejskich nekropolii autobusami linii 8 (Cerekiew) i 24 (Kiedrzyn). Uruchomiono ponadto linie cmentarne: C4, C9, C15, C21, CM (przyspieszoną) oraz Z21 (zastępczą). Komercyjne linie podmiejskie są oczywiście płatne, a w tym dniu kursują tylko autobusy linii A (Michalczewski), [E] (Alexandria) i F (Jarząbek), a ponadto wszystkie linie gminne (Jedlnia-Letnisko, Skaryszew), na których przewozy realizuje Oparka.

SU 12 IV #606, Irex-4, linia 8 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

30.10.2022 - Ostatni dzień funkcjonowania PKS Radom

   SŁOWA KLUCZOWE
linia B, linia gminna [E BIS], linia L, linia gminna [L BIS], PKS Radom, m.-gm. Skaryszew, gm. Kowala, gm. Jastrzębia, gm. Głowaczów, pow. kozienicki, upadłość

Z wielki żalem odnotowujemy, że niedziela - 30. października - będzie ostatnim dniem kursowania liniowego autobusów PKS Radom. Związane jest to z upadłością (i w konsekwencji likwidacją) tego przedsiębiorstwa. Firma z kilkudziesięcioletnią tradycją przechodzi niestety do historii. Podobny los czeka również tabor. Wcześniej, bo piątek - 28. października - będzie ostatnim dniem kursowania autobusów PKS Radom na liniach gminnych Kowali i Jastrzębi, a w sobotę - na linii L. Ostatni kurs z Radomia (30. października), autobus PKS Radom wykona z WPA o 19:30 na linii B, natomiast ostatni - dosłownie - kurs będzie wykonany ze SKARYSZEWA o 20:15. Będzie to symboliczny - bo ostatni - "zjazd do bazy".

W związku z powyższym, linia B ulegnie likwidacji, natomiast pracę przewozową na linii L oraz na linii gminnej [L BIS] przejmie nowy przewoźnik.


28,31.10.2022 - Tymczasowy objazd na Dzierzkowie

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 24, MPK, m.n.p.p. Radom, Dzierzków, Glinice, ul. Średnia, ul. Puławska, ul. Kalińska, ul. Słowackiego

W piątek - 28. października - oraz w poniedziałek - 31. października - w godzinach od 7. do 23., w związku z inwestycją radomskich Wodociągów Miejskich sp. z o.o. na odc. ul. Słowackiego od skrzyżowania z ulicami Zagłoby i Średnią do skrzyżowania z ulicą Lubońskiego, zostanie zamknięty dla ruchu kołowego wyjazd z ul. Średniej w ul. Słowackiego. Wymusi to objazd autobusów linii 24 na trasie w kierunku DŁUGOJOWA GÓRNEGO (ponadto do pętli MAŁĘCZYN - NOWY / Kiedrzyn oraz GRZMUCIN - STARA WIEŚ) ulicami Dzierzkowa i Glinic (patrz mapa).


Objazd linii 24 na Dzierzkowie i Glinicach jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Od przystanku Średnia / Puławska, autobusy linii 24 pojadą ulicami: Średnią, Puławską, Kochanowskiego, Kalińską, Słowackiego do przystanku Słowackiego / Kwiatowa i dalej stałą trasą. W kierunku pętli OS. MICHAŁÓW (oraz JÓZEFÓW SZPITAL) obowiązuje w dalszym ciągu objazd ogłoszony wcześniej.

Na trasie objazdu będzie obowiązywał przystanek tymczasowy (kolor czerwony na mapie) Kalińska / Słowackiego NŻ. Zostanie zawieszone funkcjonowanie przystanku Średnia / Słowackiego, ponadto autobusy tej linii nie będzie obowiązywał przystanek Słowackiego / Kalińska.


19.10.2022 - Korekta rozkładów jazdy

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [J1], linia gminna [J2], Oparka, m.-gm. Jedlnia-Letnisko, rozkład jazdy, korekta

W środę - 19. października - zostaną wprowadzone korekty minutowe rozkładu jazdy linii gminnej [J1], a że obsługa tej linii jest prowadzona na zwielokrotnionym zadaniu łączonym z linia gminną [J2], to zmiany obejmą również i tę linię.

Odjazdy linii gminnej [J1] z JEDLNI-LETNISKA:
- w dni robocze o 5:40, 6:15, 7:30, 9:25, 13:40, 15:30, 16:35 i 17:35;
- w weekendy o 9:25, 11:20, 14:25 i 17:35.

Odjazdy linii gminnej [J1] z CUDNOWA:
- w dni robocze o 6:00, 6:35, 7:50, 9:45, 14:00, 15:50, 16:55 i 17:55;
- w weekendy o 9:45, 11:40, 14:45 i 17:55.

Odjazdy linii gminnej [J2] z JEDLNI-LETNISKA:
- w dni robocze o 5:45, 6:55, 8:30, 11:00, 12:20, 15:00, 16:15 i 17:15;
- w weekendy o 6:55, 11:00, 12:20 i 15:00.


19.10.2022 - Koniec objazdu na Kapturze

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 5, linia 6, linia 8, linia P, linia W, linia Z, Michalczewski, Irex-4, Walkiewicz, m.n.p.p. Radom, ul. Okulickiego, Kaptur, koniec objazdu

W środę - 19. października - w związku z zakończeniem robót drogowych radomskich Wodociągów Miejskich na odc. ul. gen. Okulickiego, zostaną przywrócone stałe trasy autobusów podmiejskich linii P, W i Z oraz miejskich m.in. linii 5 i 8. Autobusy linii 6 będą kursowały nadal objazdem do piątku włącznie, tj. do 21. października.




19.10.2022 - Koniec objazdu na Młodzianowie

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 6, Michalczewski, m.n.p.p. Radom, ul. Wiejska, Młodzianów, koniec objazdu

W środę - 19. października - w związku z zakończeniem robót drogowych radomskich Wodociągów Miejskich na odc. ul. Wiejskiej między ul. Południową a ul. Młodzianowską, zostanie przywrócona stała trasa autobusów linii 6.






13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 8 - ost.)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Na XVI Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022 można było znaleźć coś dla starszych, jak i młodszch pasażerów komunikacji miejskiej. "Cieszyły oko" zarówno modele w pomniejszonej skali (pojazdy z wielu epok), jak i prawdziwe old-timery.



jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 7)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Na XVI Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022 nie zabrakło również najnowszych rozwiązań technicznych urządzeń i elementów infrastruktury towarzyszącej komunikacji miejskiej. Prezentowane były m.in. systemy zarządzania komunikacją miejską wspomagające pracę dyspozytorów operatorów komunikacji miejskiej, fotele do autobusów i autokarów, systemy ładowania: mobilnego, stacjonarnego, ściennego, pantografowego, indukcyjnego; biletomaty stacjonarne zasilane z OZE (tu nacisk na fotowoltaikę), dystrybutory tankowania wodoru (zarówno w postaci gazowej, jak i skroplonej), stacje wytwarzania "zielonego wodoru" (budowa modułowa: stacja uzdatniania wody, elektrolizer, magazyn gazu), elektroniczne tablice SDIP (systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, również zasilane panelami PV), rozbudowane systemy dystrybucji biletów (biletomaty ścienne, stacjonarne, pokładowe; kasowniki peronowe), klimakonwektory (na potrzeby jednoczesnej klimatyzacji, wentylacji, ogrzewania) z pompą ciepła (dla której czynnikiem roboczym jest CO2 pobierany z otaczającego powietrza), symulator jazdy autobusem, osprzęt do autobusów (młotki do zbijania szyb, ciepłe przyciski do otwierania drzwi, uchwyty ręczne dla pasażerów), systemy elektroniczne (monitoringu pojazdów, SDIP, diagnostyka pojazdów, rejestratory jazdy, sterowniki informacji liniowej, elektroniczne rozkłady jazdy - "e-papier"), tablice kierunkowe jazdy w technologii LED, infrastruktura OZE (świetliki PV, moduły BIPV, żaluzje i fasady fotowoltaiczne), nowoczesne przystanki (z oświetleniem LED, podgrzewaną ławką, ładowarkami USB, grawerowanymi i podświetlanymi szybami, wzbudzanym ekranem dotykowym z informacją pasażerską, urządzeniem AED), baterie trakcyjne do elektrobusów (akumulatory w różnych technologiach wykonania), ładowarki w autobusach urządzeń mobilnych (przewodowe - USB oraz bezprzewodowe - indukcyjne).

monitoring taboru w pracy dyspozytora jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
fotele autobusowe i autokarowe jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 6)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Na XVI Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022 prezentowane były inne marki autobusów różnych klas, w tym autokary i busy. W hali F Grupa Wanicki prezentowałą autokary hiszpańskiej marki Irizar i6s oraz i8 (F-18).



Irizar i6s, widok z przodu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Irizar i6s, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 5)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Na XVI Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022 nie obyło się bez polskich akcentów. Trzech producentów z kraju nad Wisłą zaprezentowało swoje premiery. Pierwszym z nich było przedsiębiorstwo ARP E-Vehicles (dawniej RaFaKo E-Bus z Raciborza, spółka wyłoniona z RaFaKo - Raciborskiej Fabryki Kotłów - w 2018 r., która została sprzedana w 2020 r. w ręce Agencji Rozwoju Przemysłu - ARP). W 2019 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) ogłosiło konkurs na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego. Jedną z ofert był właśnie prototyp elektrobusu Rafako E-Bus, od 2021 r. produkowany pod nazwą ARP Pilea. Prototyp powstał w Solcu Kujawskim (dawna fabryka Solbusa). Produkcja seryjna ma mieć miejsce w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym.

Debiutujący pojazd ARP Pilea 12E (F-4) jest niskopodłogowym elektrobusem klasy maxi (o układzie drzwi 2-2-2), po faceliftingu przedniej ściany o dmc 16,7 t. Posiada baterię 8 akumulatorów o pojemności aż 550 kWh (ulokowane po 4 pod podłogą i w wieży oraz na dachu), trójfazowy silnik synchroniczny o mocy maksymalnej 220 kW od koncernu Dana. Deklarowany zasięg pojazdu to ok. 500 km. Zastosowano drzwi odskokowo-przesuwne oraz system informacji pasażerskiej Pixel. Na tegorocznych targach prezentował się ponadto model ARP Pilea 8,6E - niskopodłogowy elektrobus klasy mini (o układzie drzwi 1-2-0) z silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi o mocy 245 kW, z baterią akumulatorów w technologii NMC (Ni-Mn-Co - niklowo-manganowo-kobaltowe) o pojemności od 120 do 300 kWh lub LTO (Li-Ti-O - litowo-tytanowo-tlenkowe), możliwe do zastosowania systemy ładowania poprzez ładowarkę pokładową, wtyczkę (plug-in) lub poprzez pantograf. Elektrobus posiada standardowo możliwość odzysku energii z hamowania - rekuperację, przestrzeń pasażerska klimatyzowana - klimatyzator dachowy z napędem elektrycznym, natomiast ogrzewanie hybrydowe: olejowo-elektryczne z możliwością przełączania między trybami, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne oparte na technologii LED.

ARP Pilea 8,6E, widok z tyłu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, baterie trakcyjne jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, widok z tyłu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, drzwi odskokowo-przesuwne jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, tylna zabudowa jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, widok na deskę rozdzielczą jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, widok z przodu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, widok z tyłu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 8,6E, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, widok z przodu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, kamery w miejscu bocznych lusterek wstecznych jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, przestrzeń pasażerska, widok do przodu jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, tylna zabudowa jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, widok na deskę rozdzielczą jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, monitory w miejscu bocznych lusterek wstecznych jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
ARP Pilea 12E, przestrzeń pasażerska, widok do przodu jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 4)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Dużą część wystawy XVI Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022 stanowiły autobusy tureckich producentów. Pierwszym z nich było przedsiębiorstwo Otokar (E-37) ze stolicy Turcji - Stambułu. Na wystawie można było zobaczyć wóz turystyczny Otokar Ulyso T oraz miejski elektrobus Otokar e-Kent C (niskopodłogowy, klasy maxi o układzie drzwi 2-2-0). Swoją premierę na TRANSEXPO zaliczył minibus w wersji spalinowej - Otokar Centro C (0-2-0).

Otokar Ulyso T, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar Ulyso T, widok z przodu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar e-Kent C, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar e-Kent C, przestrzeń pasażerska, widok do tyłu jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar e-Kent C, zabudowa tylnej części jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar e-Kent C, widok z tyłu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar Centro, widok z przodu, prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Otokar Centro, widok z przodu, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 3)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Kolejne stanowisko (E-36) prezentowało niskopodłogowy pojazd klasy mega, przegubowy elektrobus, który zdobył Złoty Medal TRANSEXPO oraz tytuł "Bus of the Year 2023". To MAN Lion's City 18 E. Jest to drugi elektrobus z nagrodą "autobus roku" - oba są produkowane w Polsce: pierwszym był (za 2017 r.) Solaris 12/18 IV electric w Bolechowie-Osiedlu oraz obecnie MAN Lion's City 12/18 E produkowany w Starachowicach. MAN w wersji 12-metrowej był na testach w Radomiu w 2021 r. Prezentowany na targach wóz posiada 2 silniki elektryczne na 2. i 3. osi. 2 silniki to wyższy poziom rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z hamowania. Pojazd zasilany jest z baterii ośmiu akumulatorów zlokalizowanych na dachu o pojemności 640 kWh wykonanych w technologii NMC (elektroda dodatnia składa się z Ni, Mn i Co, elektroda ujemna wykonana z odmiany alotropowej węgla - grafitu) z inteligentnym systemem zarządzania temperaturą.

MAN Lion's City 18 E, lewy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
MAN Lion's City 18 E, przestrzeń pasażerska, widok do tyłu jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
MAN Lion's City 18 E, kasownik z możliwością użycia magnetycznej karty miejskiej jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
MAN Lion's City 18 E, przestrzeń pasażerska, widok do przodu jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
MAN Lion's City 18 E, drzwi odskokowo-przesuwne jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
MAN Lion's City 18 E, widok z przodu i prawy bok jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

W kolejnym wpisie zaprezentujemy oferty z Azji Mniejszej, czyli z Turcji.


13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 2)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Kielce przywitały nas piękną pogodą. Przejście przez bramki na podstawie imiennych biletów z kodem QR trwał dosłownie chwilę. Tuż po wejściu na halę główną (E) przywitał nas pierwszy elektrobus, których na tych targach była znaczna liczba. Był nim nowy nabytek MPK Łódź - Volvo 7900 Electric 12,0 m (#1216) (stanowisko E-14). Największe stanowisko wystawiennicze (E-24) - to już tradycja - było w posiadaniu firmy Solaris Bus & Coach (obecnie hiszpańska grupa CAF).

Wejście na Targi Kielce od strony ul. Zakładowej jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Volvo 7900 Electric 12,0 m MPK Łódź #1216 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Volvo 7900 Electric 12,0 m MPK Łódź #1216 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Volvo 7900 Electric 12,0 m MPK Łódź #1216 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Widok hali targów jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Stanowisko Solaris Bus & Coach jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Na terenie hali wystawienniczej Solaris Bus & Coach zaprezentował swoje dwa pojazdy w trakcji elektrycznej: jednym z nich był przegubowy, dodatkowo wydłużony Solaris Urbino 18,75 IV electric (plug-in) w barwach Oslo (klasa mega, wyróżniony medalem targowym), drugim był Solaris Urbino 12 IV electric (plug-in, klasa maxi) z nowym systemem baterii trakcyjnych. Jak wiadomo, nie ma jednolitych modeli autobusów - wszystko zależy od specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Producent z Bolechowa-Osiedla wyposażył wozy w odskokowo-przesuwne drzwi oświetlone pasami LED nie tylko na krawędzi w linii podgłogi (poziomo), ale również w linii krawędzi drzwi (pionowo). Oświetlenie przestrzeni pasażerskiej również zapewniają energooszczędne pasy LED, nie tylko koloru białego. Ciekawie prezentuje się kabina kierowcy z deską rozdzielczą. Zamawiający zażyczył sobie kamery wraz z małymi ekranami w miejsce bocznych lusterek wstecznych - rozwiązanie to jest już wdrażane na kolei - w lokomotywach i EZT. W tzw. "rzeźni", czyli miejscu na wózek inwalidzki lub dziecięcy, widać zmianę w sposobie zagospodarowania tej części przestrzeni pasażerskiej. Większa jest liczba gniazd USB na potrzeby ładowania urządzeń mobilnych oraz ich lokalizacja. Ładne wrażenie robią ponadto podgłogi oraz obicia wykonane z materiału drewnopodobnego.

To tyle z największego stoiska targów TRANSEXPO. W kolejnej części zaprezentujemy autobus, który wygrał tytuł Bus of the Year 2023.


13.10.2022 - XVI Targi TRANSEXPO 2022 (cz. 1)

   SŁOWA KLUCZOWE
TRANSEXPO, Targi Kielce, tabor, osprzęt

Po kilku latach przerwy wybraliśmy się odwiedzić hale Targów Kielce. W dniach 12-14 października odbywały się bowiem XVI Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022. Jako zwolennicy transportu zbiorowego pod każdą postacią (zarówno autobusową, jak i kolejową), wybraliśmy się z miejsca zamieszkania autobusem - pracującym na linii nr 7 organizowanej przez MZDiK Radom - do dworca PKP, skąd - z peronu nr 3, z toru 10. zabrał nas skład EZT (elektryczny zespół trakcyjny) jako pociąg osobowy KM 29455 (Koleje Mazowieckie, R8) relacji Radom Główny - Skarżysko-Kamienna. Odjechał z 3-minutowym opóźnieniem, bowiem czekał na skomunikowanie z opóźnionym o 8-min. pociągiem przyspieszonym 12106/7 ("piętrusem") z Łukowa (przez Warszawę, RE8), który przyjechał na tor 5 przy peronie 1.

Do Skarżyska-Kamiennej (granica województw mazowieckiego i świętokrzyskiego) pociąg KM 29455 przyjechał z 7-minutowym opóźnieniem, gdzie mieliśmy dokonać przesiadki na pociąg osobowy PR-R 20325 (Polregio - Regio), który jechał w relacji Skarżysko-Kamienna - Kielce. Według informacji zawartej w serwisie "portalpasażera.pl", pociąg PR-R może czekać na nasz pociąg KM do 10 min. To czysta fikcja (podobnie, jak nry torów i/lub peronów). Jakiesz było nasz zdziwienie, kiedy skład odjechał zgodnie z rozkładem jazdy o 8:34 - 2 min. przed przyjazdem EZT KM, nawet nie zobaczyliśmy sygnału Pc5 (końca pociągu). Zapytana w kasie kobieta o tę sytuację skonstatowała, że owszem, pociągi jednej spółki czekają na skomunikowanie połączeń, ale na pociągi spółek "konkurencyjnych" (np. PR-R vs. KM) już nie. Ręce opadły. Na PKP "komuna trwa" w najlepsze. Owszem, była możliwość zwrotu gotówki za brak możliwości skorzystania z usługi zgodnie z rozkładem jazdy (bo Polregio ma wyj..ane na skomunikowanie składów), ale po sprawdzeniu, jaka jest oferta lokalnego busiarstwa (podjechał dość "zgnity", tj. skorodowany bus do Kielc - przez "wichury" - z bardzo dojrzałym wiekiem kierowcą), odstąpiliśmy od tego.

Co ciekawe, pociąg KM w drogę powrotną do Radomia przeszedł próbę hamulca bez rewidenta taboru. Czekając ponad godzinę na kolejny skład do Kielc, podziwialiśmy budowany wiadukt w al. marsz. Józefa Piłsudskiego, przejście podziemne na perony (w miejsce zlikwidowanej kładki nad torami LK8/LK25), wielostanowiskowe przystanki w pobliżu dworca PKP przy al. Niepodległości, parowóz Pt47-13 jako pomnik oraz sam budynek dworca, który prezentuje się - trzeba przyznać - pięknie, podobnie jak i sama stacja węzłowa. Przycupnęliśmy na jednej z ławek na peronie 1. O ile zasięg jednej z telefonii komórkowej był niemal zerowy, to zasięg komunikatów płynących z głośników był ogromny. Wydawało się, że informacje o przyjazdach pociągów słychać w połowie miasta, a na tej ławce natężenie dźwięku nawet zmierzyliśmy i wyniosło 82,6 dB! To stanowczo za głośno. O 9:46 zabrał nas kolejny skład PR-R, tym razem był to p. osobowy 23314/5 (EZT) z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa Głównego. A w nim kolejna niespodzianka - w pociągach Polregio szaleje w dalszym ciągu pandemia CoViD-19. Komunikaty przypomiająją o obowiązku zakrywania ust i nosa (sic!).

Pomnik techniki kolejowej, parowóz towarowy Pt47-13 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Schody donikąd na skarżyskim dworcu jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Na stację węzłową Kielce przyjechaliśmy o 10:28. Początek nie był dobry. Miasto powitało nas stacją kolejową rodem z lat 80., przejście w tunelu z obskurnym handlem podobnym do tego z głównych dworców warszawskich, a budynek dworca był tak brzydki, że - ku naszemu zaskoczeniu - znikł z krajobrazu miasta. Trwa bowiem jego przebudowa. Brak przydworcowego placu z przystankami autobusowymi trzeba było nadrobić setkami metrów pieszo do najbliższego przystanku linii 21 organizowanej przez ZTM Kielce. Przystanek ten był zlokalizowany w pobliżu "lądowania UFO", czyli odremontowanego 18-stanowiskowego dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej wpisanego w okrąg, z którego korzystają również autobusy części linii obsługujących miejscowości ziemskiego powiatu kieleckiego (TKI). Dworcem autobusowym zarządza ZTM Kielce. Biletu nie sposób kupić w kilka minut w kiosku czy biletomacie stacjonarnym - tych nie było w najbliższej okolicy. Jednak w kieleckich autobusach są zainstalowane biletomaty mobilne, w których dokonaliśmy zakupu biletów, a płatności dokonaliśmy zbliżeniowo. Mimo, że Kielce są mniejszym - pod względem powierzchni - miastem od Radomia, cena biletu normalnego 1-razowego jest wyższa i wynosi 3,40 PLN (w Radomiu 3 PLN). Bilet ten umożliwia ponadto przejazd wieloma autobusami w czasie tylko 40 min. (w Radomiu 1 h, przy niższej cenie).

Dworzec kolejowy w Kielcach (PKP) jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Dworzec autobusowy w Kielcach (ZTM) jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

10.10.2022 - Zmiany rozkładów jazdy skaryszewskich linii gminnych

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [B1], linia gminna [B2], linia gminna [B3], linia gminna [B4], linia gminna [B5], Oparka, m.-gm. Skaryszew

Po okresie 1,5 m-ca funkcjonowania nowych linii gminnych na terenie miasta i gminy Skaryszew, nadszedł czas na zmianę rozkładu jazdy trzech głównych oraz na korektę dwóch pozostałych linii gminnych. Zmiany te zbiegły się z informacją związaną z upadkiem przedsiębiorstwa PKS Radom (zarejestrowanego w... Skaryszewie), który obsługiwał Skaryszew zwłaszcza linią B oraz w mniejszym stopniu inne niektóre miejscowości gm. Skaryszew w ramach komunikacji regionalnej, a ponadto marginalną linią gminną [CH] do miejscowości Chomentów-Puszcz.

Nowy przystanek dla skaryszewskich linii gminnych [B2] i [B3] jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Zmiany są znaczące. Zwiększy się rozpiętość czasowa funkcjonowania powyższych linii. Busy będą kursować już od 3:30 aż do kilkunastu minut po północy. Czegoś takiego w historii radomskiej komunikacji podmiejskiej jeszcze nie było. Zwiększy się liczba kursów wykonywanych do/z Radomia - będą wykonywane nawet w weekendy. Zmianie ulegnie również przebieg tras trzech głównych linii na terenie miasta Skaryszew. Będą one zajeżdżały pod przystanek SKARYSZEW (obecnie jeszcze przystanek krańcowy linii B), z którego odjazdy będą się odbywały w obu kierunkach(!) - szczegóły poniżej.

Dotychczas jedyną linią gminną dojeżdżającą wszystkimi kursami do Radomia była linia [B1]. Kursy te były wykonywane tylko w dni robocze. Od 10. października linia [B1] będzie wykonywała wszystkie kursy do/z Radomia we wszystkie dni tygodnia (oprócz kursu dojazdowego i zjazdowego w weekendy - z/do MAKOWCA). Będzie jedyną linią w radomskiej komunikacji podmiejskiej, której pojazd podczas jednego kursu będzie odjeżdżał dwukrotnie z tego samego przystanku - będzie nim SKARYSZEW (raz jako krańcowy, raz jako przelotowy - w obu kierunkach).

Przebieg linii gminnych w Skaryszewie do 09.10.22 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9
Przebieg linii gminnych w Skaryszewie do 10.10.22 jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

Całodzienne połączenie z Radomiem zapewni linia [B2] (która tym samym dołączy do linii [B1]), jednak kursy do/z Radomia będą wykonywane tylko w dni robocze (oprócz kursu dojazdowego i zjazdowego - z/do MAKOWCA).

Całodzienne połączenie z Radomiem zapewni również linia [B3] (która tym samym dołączy do linii [B1] i [B2]) i to we wszystkie dni tygodnia (oprócz kursu dojazdowego z MAKOWCA).

Na liniach [B4] i [B5] wystąpią najmniejsze korekty rozkładu jazdy. Dojdzie m.in. do zamiany pierwszego i ostatniego kursu wykonywanego przez tę brygadę dotąd na linii [B5]. Od 10. października bus na tym wielokrotnym zadaniu łączonym rozpocznie i zakończy pracę na linii [B4].

Odjazdy linii gminnej [B1] ze SKARYSZEWA do Radomia:
- w dni robocze o 4:15*, 4:50, 5:37**, 6:15*, 6:50, 7:52**, 8:50*, 9:25, 10:22**, 10:55*, 11:30, 12:22**, 13:05*, 13:40, 14:32**, 15:20*, 15:55, 16:52**, 17:35*, 18:10, 19:07**, 19:50*, 20:25 i 21:22**;
- w weekendy o 4:10*, 4:45, 6:52**, 7:25*, 8:00, 14:07**, 14:50*, 15:25, 18:07**, 18:50X* i 19:25X
* kurs przez Modrzejowice (z wjazdem kieszeniowym do Podsuliszki), Bujak, Zalesie, Dzierzkówek Stary, Hutę Skaryszewską z powrotem do Skaryszewa przez przystanek krańcowy SKARYSZEW (tym razem przelotowo) i dalej do Radomia (z wjazdem kieszeniowym do MAKOWCA);
** kurs podczas przejazdu przelotowo z Radomia przez Hutę Skaryszewską, Dzierzkówek Stary, Zalesie, Bujak (z wjazdem kieszeniowym do Podsuliszki), Modrzejowice z powrotem do Skaryszewa ponownie do przystanku krańcowego SKARYSZEW;
X - kurs skrócony tylko do MAKOWCA.


05.10.2022 - Przywrócenie stałej trasy kursów wariantowych

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 26, Michalczewski, m.-gm. Jedlnia-Letnisko, Groszowice, Myśliszewice, przejazd kolejowo-drogowy, DP 3537W, objazd

W związku z otwarciem przejazdu kolejowo-drogowego kat. B na LK26 (Łuków - Radom) na szlaku Jedlnia-Letnisko - Radom w Groszowicach (Choiny) na DP 3527W (Antoniówka - Piotrowice), od piątku - 4. października - autobusy linii 26 (Michalczewski) kursujące na trasie wariantowej do/z pętli GROSZOWICE / Myśliszewice - Stara Wieś powrócą na swoją trasę.




03.10.2022 - Przywrócenie kursu

   SŁOWA KLUCZOWE
linia Z, Walkiewicz, gm. Zakrzew

Od poniedziałku - 3. października - na wniosek mieszkańców i radnych gminy Zakrzew zostanie przywrócony kurs zjazdowy linii Z (Walkiewicz) z Radomia o 16:55. Kurs będzie wykonywał autobus klasy mini. Zmiana dotyczy tylko dni szkolnych.




Nowy wóz na linii Z jquery lightbox videosby VisualLightBox.com v5.9

01.10.2022 - Nowy przystanek warunkowy

   SŁOWA KLUCZOWE
linia 18, MPK, DLA, m.n.p.p. Radom, ul. Szydłowiecka, przystanek

W związku z postulatami pasażerów, w sobotę - 1. października - zostanie uruchomiony nowy przystanek przy ul. Szydłowieckiej w pobliżu ogródków działkowych przy skansenie. Przystanek przyjmie nazwę Szydłowiecka / Działki NŻ, będzie warunkowy, obustronny.




01.10.2022 - Nowe linie gminne

   SŁOWA KLUCZOWE
linia gminna [J1], linia gminna [J2], linia gminna [J3], linia gminna [J4], Oparka, m.-gm. Jedlnia-Letnisko

W sobotę - 1. października - Urząd Miejski w Jedlni-Letnisku uruchamia sieć połączeń na swoim terenie, tj. gminy miejsko-wiejskiej Jedlnia-Letnisko. Będą to 4 linie gminne, które obsłużą miejscowości pozbawione obecnie transportu zbiorowego. Powstanie tych linii było możliwe na podstawie złożonego wniosku organizatora (m.-gm. Jedlnia-Letnisko) do wojewody mazowieckiego o objęcie dopłatą (w roku 2022 jest to kwota do 3 PLN/wzkm) wskazanych linii autobusowych, które nie funkcjonowały co najmniej 3 m-ce przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 18 lipca 2019 r. Linie nie posiadają oznaczenia literowego (tylko wydrukowane kartki z nazwami miejscowości). Na potrzeby nawigacji w tym serwisie, linie gminne Jedlni-Letniska będą oznaczone jako pochodne "Jotki", czyli - kiedyś funkcjonującej - linii J, tj. [J1], [J2], [J3] oraz [J4].

Obsługę czterech linii gminnych zapewnią dwie brygady - obie to wielokrotne zadania łączone: [J1]+[J2] oraz [J3]+[J4] (w dni robocze). W weekendy 4 linie obsługuje tylko jedna brygada - to wielokrotne zadanie łączone [J1}+[J2]+[J3]+[J4]. Linie gminne [J2] oraz [J4] są liniami okrężnymi, z czego tylko linia gminna [J4] kursuje w obu kierunkach. Przewoźnikiem jest firma "Robert Opara Przewóz Osób", która wchodzi w skład Grupy Oparka. Na nowych liniach gminnych eksploatowane są busy.

Przebieg trasy linii gminnej [J1]: JEDLNIA-LETNISKO / stacja PKP (rondo marsz. Józefa Piłsudskiego), Jedlnia-Letnisko (1. Maja, Radomska, Cmentarna, Słupicka), Aleksandrów, Aleksandrów - Budki, Gzowice-Kolonia, Słupica, CUDNÓW.

Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij